mandag den 4. juli 2011

En kunstrig dag!

I sidste uge var jeg med min søster og hendes far en tur i Århus - hvor turen gik til Aros.

Aros er mit yndlings kunstmuseum - hvor smuk gammel guldalder kunst blandes med moderne, provokerende og inspirende kunst.
Mange af tingene er jo ens fra sidste gang man besøgte stedet men der er jo også særudstillinger, hvor jeg især havde glædet mig til en. Olafur Eliasson's Beauty - der gæster Aros i forbindelse med åbningen af hans Rainbow Panorama på toppen af bygningen.

Rainbow Panorama var grunden til vi tog afsted i første omgang (tror ikke vi havde fået lokket Bent (min søsters far) med, havde det ikke været for det imponerende farverige glasbyggeri på Aros tag.
Rainbow Panorama var en var oplevelse - lidt ligesom et besøg i drivhus eller måske Randers Regnskov - men ellers ret imponerende. Sjovt at se det skønne Århus i alle de farver som byen jo har af sind.
Til tider var gåturen rundt dog også en smule ubehagelige, da Rainbow Panorama strækker sig ud over Aros' tag og man derfor indimellem føler man går lige ud over kanten på bygningen, men denne sanseoplevelse var bare med til at gøre oplevelsen endnu mere mindeværdig.

Dog var jeg mere til at se Århus i sin naturlige skønhed på Aros nye tagterresse lige nedenunder "regnbuen."


Men Olafur Eliasson's Beauty udstilling levede i højeste grad op til mine forventninger. En sanseoplevelse uden lige og jeg skal helt klart besøge den engang mere inden den lukker i december. Måske man kan lokke "tøserne" (Theresa og Katja) med ud og se den, hvor jeg er ret sikker på de vil elske den lige så meget som jeg. Det "kunstværk" der gjorde størst indtryk på mig, var et helt rum oplyst af forskellige farver men alligevel indhyllet i tåge, så man ikke kunne se mere end 5-10 cm frem for sig (jeg var den eneste i vores lille selskab som vågede sig en tur rundt og jeg tager den gerne igen!). Imponerende!

Hele hans udstilling var generelt bare noget af det smukkeste leg med lys og farver jeg nogensinde har set. Blandt andet havde han et helt sort rum kun med en lyskegle og rislende vand i midten - hvilket gav det smukke resultat du ser til højre i ovenstående kapitel. Nedenunder ses et par af hans andre imponerende værker.



En anden sjov udstilling var af Fredrik Raddum som var sat op på en sådan måde, at når man startede med at gå ind i lokalet var beskueren, men når man begyndte turen rundt for at se nærmere på de forskellige værker også selv blev beskuet. Det var en sjov, speciel og tankevækkende udstilling som langt oversteg mine forventninger. Billederne nedenunder er af nogle af mine yndlingsværker fra denne udstillingen:





Dagen sluttede vi af med at gå en tur langs vandet, for at se udendørs udstillingen "Sculptures by the Sea." Der var langt mellem de virkelige gode værker her, men de som var, var til gengæld også imponerende. Mit yndlings var af det oversvømmede hus, hvor regnede stod ned - indendøre. En lille bøn til Århus - næste år skaf regntætte regnfrakker tak :) Dette værk kunne jeg ikke tage nogen billeder af da min mobiltelefon nok ville ha' protesteret over vandmængderne - men se nedenunder for at se nogle af mine andre yndlings værker.




Alt i alt en fantastisk dag - fyldt med skønhed, tanker og familie :)

"Den, der gifter sig med kunsten, får kritikken som svigermor" - Hildegard Knef.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar